Smudi frokost

En god frokost gir en god start på dagen, og det trenger ikke være tidkrevende. Har du en blender eller stavmikser har du frokost på noen få minutter, som både smaker godt og holder deg mett lenge.

En god frokost gir en god start på dagen, og det trenger ikke være tidkrevende. Har du en blender eller stavmikser har du frokost på noen få minutter, som både smaker godt og holder deg mett lenge. Smudi finnes i så mange varianter, men som frokost er det viktig med en god sammensetning av karbohydrater, protein og sunne fettsyrer. Oppskriften under er et eksempel på det. 

Å toppe smudien er alltid digg, med noe krønsj. Hjernen din liker krønsj, istedet for bare en flytende konsistens. Topp gjerne med noe sunne fettsyrer fra nøtter o frø samt frukt og bær i sesong, kokosmasse, mørk sjokolade m.m.



Du trenger (1 porsjon) 

1 stor håndfull bær 

1/2 banan 

1 dl juice (gjerne eplejuice hvis du liker den søt) 

1 dl yoghurt naturell 

1 ss havregryn 

Til topping: nøtter, frø, frukt og bær i sesong, kokosmasse, mørk sjokolade m.m.


Slik gjør du: 

Ha alle ingrediensene til smudien i en blender, og kjør til glatt konsistens. Eventuelt kan du bruke en stavmikser. Hell det gjerne over i en bolle ("smudi bolle") og topp med ingredienser etter egn fantasi.. Prioriter gjerne sunne fettsyrer fra nøtter og frø, f.eks, mandler, chiafrø, hakkete makadamia nøtter, gresskarkjerner m.m. 

0 0
Feed